تبلیغات
امام جواد علیه السلام - امام جواد(ع) و موج نهم اصلاحات
 
امام جواد علیه السلام
درباره وبلاگ


نعمة لا تشكر كسیئة لا تغفر
نعمتی كه برای آن شكرگزاری نشود، مانند گناهی است كه آمرزیده نگردد.
مسند الامام الجواد، ص 243

مدیر وبلاگ : رحمان نجفی
مطالب اخیر
نویسندگان
نظرسنجی
بیشترین علاقمندی شما در این وبسایت؟








امام جواد(ع) و موج نهم اصلاحات
نویسنده:طیبه مروت
منبع:روزنامه قدس
بازخوانی تاریخ حیات فكری- فرهنگی اهل بیت(ع) برای نسل معاصر كه در دریایی از مشكلات فرهنگی و عقیدتی غوطه ور است و هر لحظه و از هر سو به شكل تازه ای مورد هجوم فكری واقع می شود، امری است بسیار خطیر، ارزشمند و سرنوشت ساز . اما آنچه در این راستا از اهمیت برخوردار است و نباید از دید محققان، پژوهشگران و تحلیلگران تاریخ اسلام دور بماند، نیازسنجی، مخاطب شناسی و ارایه تحلیلهای منطقی و تعیین كننده از مطالعه زندگی اهل بیت(ع) است.
دوره معاصر ما نیز بی شباهت به ادوار اهل بیت(ع) از حیث ظهور فرق مذهبی و مسلكهای بشری نیست و باز آنچه در این میان وظیفه اندیشمندان را خطیر می سازد، ارایه پرونده ای از زندگی اهل بیت(ع) است كه اولاً در رفع مشكلات فكری و عقیدتی نسل حاضر مؤثر افتد و در ثانی جذابیتهای نوشتاری و تحلیلهای مطابق با واقعیت، زمینه رغبت مخاطبان را فراهم سازد. سرگذشت پژوهی ائمه معصومین(ع) را نمی توان با اتكا به یك دوره از زندگی یك امام به نتیجه رساند، بلكه تحقیقی كلی می طلبد تا این زنجیره به هم پیوسته بهتر به نمایش گذاشته شود. غفلت از هر یك از این زنجیره های تاریخی، باعث نقصان در بیان حقیقتهای نهفته در زندگی آنان خواهد شد.
حیات سیاسی- فكری امامان شیعه(ع) از آن جهت موجب اهتمام است كه فعالیت آن بزرگواران در برهه های گوناگون و شیوه مقابله و نحوه مبارزه ایشان، حكایت از نكات نهان و رازهای پنهانی دارد كه بیان آنها می تواند علاوه بر معرفت شناسی ابعاد وجودی امام(ع)، زمینه بهره مندی جامعه مسلمان را از علوم سرشار آنان و سیاست الهی شان مهیا سازد. همان گونه كه بیان شد، یكی از مشتركات دنیای معاصر با برخی از ادوار حیات ائمه معصومین(ع) وجود فرقه های فكری و رواج نحله های عقیدتی باطل در جمع مسلمانان است. این انشعاب از اولین لحظات رحلت پیامبر(ص) شروع شد و در دوره ای كه حكومت سلطنتی امویان زمام امور را در دست گرفت، با ترویج تفكر جبرگرایی بر دامنه این رویداد ناخرسند فرهنگی افزوده شد. شاید به جرأت بتوان یكی از استوارترین دلایل رشد این گونه تفكرات را كه بعدها و در مدتی كوتاه سبب شكل گیری برخی فرق باطل و انحرافی شد، حمایت حكام جور و تأمین تغذیه فاسد آن از ناحیه عالمان درباری دانست، در این جریانها آنچه می توانست ریشه نهال تازه جوانه زده دین را استوار نگه دارد واز گزند آفتها و طوفان این تهاجمها حفظ كند، تأسی به اهل بیت(ع) و یادگاران پیامبر(ص) بود.
عدم دسترسی ائمه(ع) به حاكمیت سیاسی و همچنین فشارهای سیاسی، آنان را بر آن داشت تا از راه نشر معارف حق اسلام راستین، به حفظ و صیانت از پایه های دین بپردازند. وضعیت و جو حاكم بر جامعه در هر دوره، شرایط خاصی را برای ایشان به وجود آورد كه همان شرایط، امامان(ع) را در طراحی شیوه مبارزاتی ایشان یاری می رساند، چنانكه تأسیس دانشگاه جعفری و تربیت جمع زیادی از دانشمندانی كه از آبشخور علم اهل بیت(ع) سیراب شده بودند، تا تربیت شیعیان سیاستمدار و آگاه در عصر امام كاظم(ع) و اعتلای فرهنگ اسلام در دوره ثامن الحجج(ع) همگی بر مبنای تشخیص به هنگام و هوشمندانه ائمه(ع) صورت گرفت.
عصر امام جواد(ع) ویژگیهای خاصی داشت كه حضور ایشان را به عنوان استوانه تفكر اسلامی در حوزه علوم و معارف می طلبید.
عصر جوادالائمه(ع) عصر «شكوفایی تمدن اسلامی» نام گرفته است، زیرا در این دوره تمدنها و فرهنگهای گوناگون كه به دلیل گسترش مرز جغرافیایی در تمدن اسلامی هضم شده بودند، بر غنای آن افزوده بودند واز طرف دیگر انبوهی از شبهات كه ناخالصی آن فرهنگها بود، به بدنه نظام فكری اسلام نفوذ كرده بود كه این خود یكی از عمده دلایل گسترش انشعابهای فكری در جامعه اسلامی است. در این میان، امام جواد(ع) به عنوان مرجع فكری مسلمانان، به تصفیه ناخالصی های عقیدتی و هدایت افكار عمومی به سوی اسلام راستین پرداخت.
چند جریان افراطی و تفریطی در مقابل تفكرات فلسفی بیرونی شكل گرفته بود كه این جریانها در گرایشهای بعدی مسلمانان تأثیر بسزایی داشت؛ اهل حدیث و اشاعره افكار فلسفی را رد می كردند و اجازه حضور عقل در حوزه دین را نمی دادند و معتزله كه جریان افراطی عقل گرایی بود. این دو جریان بحران فكری عمیقی در جامعه شكل داد؛ بحرانی كه در حوزه بهره برداری از عقل و فلسفه و آرای فلسفی بین مكاتب اسلامی به وجود آمد. این اختلاف گرچه در بسیاری موارد باعث بالندگی و رشد فزاینده علم در جامعه می شد، اما برای عامه مردم كه از حواشی این جریانها به دور بودند، مشكل ساز بود و زمینه انحراف فكری آنان را مهیا می ساخت. امام(ع) برای رفع هرگونه ناخالصی از بدنه نظام فكری اسلام، به چند اقدام مهم دست یازید. اولین اقدام ایشان، موضعگیری صریح در مقابل فتنه خلق قرآن بود.
ایشان شیعیان را از گرایش به تفكر «خلق بودن» یا «قدیم بودن» قرآن برحذر داشت.
اقدام دیگر ایشان، حضور در جلسات مناظره ای بود كه مأمون تشكیل می داد. موضوع عمده این جلسات، رد احادیث جعلی بود كه یكی از محوری ترین دلایل ایجاد انحراف در گرایشهای فكری مسلمانان بود. امام با تأسی به سنت و قرآن، به اثبات ساختگی بودن احادیث می پرداختند و سره را از ناسره مشخص می ساختند. سومین اقدام امام(ره) موضعگیری در برابر علمای درباری بود. این حربه از دیرباز علیه ائمه(ع) به كار گرفته می شد؛ یعنی ساخت مترسكهایی به نام دانشمند دینی كه چون عروسك خیمه شب بازی در راستای اهداف سیاسی حكام به صدور فتوا و حكم می پرداختند.
این تغییر و تبدلات فرهنگی، نیازمند یك طرح دقیق، برنامه ریزی مطالعه شده و مدیریتی توانمند بود تا بر اساس موج عظیم اصلاحات به شفاف سازی فضای جامعه بپردازد. امام جواد(ع) در برابر تمام فتنه های مذكور ایستاد و چهره ای متین و تابناك از اسلام برای دلهای جویای حقیقت به تصویر كشید. نقش مؤثر آن حضرت به حدی چشمگیر بود كه حتی دشمنان آن حضرت را به زانو درآورد. رهاورد این تلاشهای بی شائبه، انسجام تشكیلات شیعه در دوره امام جواد(ع) بود كه همگان انتظار ركود آن را داشتند. در زمان ایشان یك وحدت رویه محسوس میان بزرگان شیعه به وجود آمد و با تدبیر آن حضرت نوعی سلسله مراتب در میان بزرگان شیعه رایج شد كه این امر نه تنها بر عظمت شیعه افزود، بلكه در مسیر موفقیتهای حركات اجتماعی و انقلابی شیعه هم تأثیر بسزایی داشت. این وحدت نظر علمای شیعه كه برخاسته از عظمت شخصیت علمی- اجتماعی امام جواد(ع) بود، باعث شكل گیری فضای مناسب برای طرح آرا و افكار اسلامی شد و فرصتی را برای مطرح شدن مبانی نظری فراهم ساخت و بسیاری از صاحب نظران جویای حقیقت را به فرهنگ غنی اسلام جذب نمود.
آنچه در این فرایند رخ داد، ادامه پروژه اصلاحات فرهنگی بود كه از دوره اولین مصلح جهان اسلام آغاز شد و موج جدیدی از آن در دوره امام علی(ع) شكل منسجم و بنیادی به خود گرفت و مسیر حقیقت مطلق را روشن ساخت. ادوار مختلف امامت امامان معصوم(ع) نیز هر یك به تناسب ساختار سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خود شكل جدیدی از اصلاحات را می طلبید. در دوره امام جواد(ع) موج نهم این حركت خجسته باعث ایجاد وحدت رویه فكری و تثبیت وضعیت عقیدتی شیعیان شد. حلقه های حركت این دریای خروشان كه از سرچشمه علم امامت و وحی سیراب گشته، در پایان تاریخ با ظهور منجی انسان، كامل خواهد شد تا بشر با حقیقت اصلاحات و به واسطه مصلح حقیقی آشنا و از بركات آن بهره مند شود.


نوع مطلب : آموزه های اخلاقی و رفتاری، امام جواد علیه السلام، دوران امامت، مقالات، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
دوشنبه 14 فروردین 1396 09:39 ق.ظ
I couldn't resist commenting. Perfectly written!
جمعه 11 فروردین 1396 12:25 ب.ظ
Hey superb website! Does running a blog similar to
this require a massive amount work? I have no expertise in computer programming but I
was hoping to start my own blog in the near future.
Anyway, should you have any suggestions or techniques
for new blog owners please share. I know this is off subject nevertheless I just had to ask.
Kudos!
چهارشنبه 12 آذر 1393 01:00 ب.ظ
سلام از وبلاگت خیلی خوشم اومد به منم سر بزن و آدرس وبلاگتو واسم بزار تا بتونم هر روز من و بقیه بازدید کنندگان سر بزنیم محلی که وبلاگتو ثبت میکنی بزرگترین دایرکتوری وبلاگ نویسان ایران است و پر بازدید ضمنا در این مرکز کسب درآمد از وبلاگتم میتونی بکنی.ممنون
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
امکانات جانبی
جشنواره وب